utomhuslekar

Lovade för en tid sedan att jag skulle förklara hur Lycka och jag leker några av våra lekar. Det visade sig vara lättare sagt än gjort, att med ord försöka förklara hur det hela går till på ett begripligt sätt. Men jag gör ett försök *L*
De flesta kommer nog att känna igen de här lekarna, fast under andra namn, och då är det nog ganska lätt att förstå ändå. Hur som, börjar med Lyckas stora favorit *S*
 
Hit leken
 Lycka springer och leker på egen hand. Jag ropar på henne och vill att hon ska komma till mig. När hon kommit fram till mig får hon, efter en massa beröm, springa iväg och leka igen. Men nästan precis när hon har sprungit iväg, ber jag henne komma tillbaka. Och så fortsätter det, om och om ingen *S*
Jag låter det gå lite olika lång tid innan  jag ber henne komma till mig, ibland hinner hon bara iväg ett par meter, ibland längre. Någon gång kan det ta lite längre tid innan jag ber henne komma till mig, det varierar.
(Leken är självklart en inkallningsövning. Men den stärker oxå samarbetet och lyhördheten. Dessutom ska leken minska risken för att hunden ska förknippa inkallningsordet med att den roliga fria leken är över, eftersom den får fortsätta springa leka busa och ha det kul igen och igen *L*)
 
Kurra gömma
 När hunden har fokus på något annat spännande, passar man på att gömma sig i en buske, bakom en sten eller något annat passande ställe. Sen står man antingen tyst och stilla och väntar på att hunden ska hitta en eller oxå hjälper man den lite på traven och ropar på den.
Alt 2
Hunden får sitta kvar, matte/husse gömmer sig på lämpligt ställe och ropar sedan på hunden, som då får börja leta reda på sin ägare.
(Förhoppningen är att hunden ska bli lite mer uppmärksam på vart husse/matte tar vägen. Självklart är det husse/mattes skyldighet att ha hunden under uppsikt, men hunden ska ju gärna ha lite koll på var den har sin ägare oxå)
 
Natur agility
 Här är det bara att ta till vara på allt det som det bjuds på i aktiveringsväg under promenaden.
 Parkbänkens ben kan bli en perfekt slalombana, så även ett cykelställ
Stenbumlingar, lixom omkullfallna träd går det att hoppa upp på eller balansera över.
Väghinder går att hoppa över
 Här är det nog mest den egna fantasin som sätter stopp, då det egentligen finns hur mycket kul som helst att hoppa eller balansera över, springa slalom genom, eller hoppa upp på
(Både rolig och kul samarbetsövning)

Skatt jakten
 Är en lek som berättar för hunden hur bra och lönsamt det är att ha fokus på husse/matte.
För rätt som det är bara hittar h*n mat! Men så snäll som bra husse/matte är, så delar h*n med sig av skatten *L*
När hunden är fokuserad på annat, lägger man helt enkelt ut lite godis på marken, sätter sig på huk och "äter"
En mycket förvånad hund, som lite smått undrar hur den kunde missa allt det goda när han sprang förbi där bara stunden innan, brukar snabbt söka upp sin högt älskade matte/husse
 



Må så gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0