ett steg i rätt riktning

Idag var det en, för Lycka och mig, ny hund på hundträffen. En treårig blandis tik. Till formen påminde tiken en hel del om en längre och bredare variant av typ en corgi.

Eftersom jag vet att Lycka kan vara både blyg och reserverad mot nya hundar, brukar jag se till att möten med okända hundar sker under kontrollerade former. Men idag missade jag helt att det var en ny hund där.

 Den nya hunden blev överlycklig över att ha hittat en ny lekkamrat, och rusade glad i hågen fram till Lycka. Min lilla fyrbenta vän delade inte glädjen och visade klart och tydligt att hon tyckte att tiken var lite väl påflugen vid detta deras första möte. Tiken backade visserligen något, men var snart på Lycka igen. Lycka fräste då ifrån till tiken som därefter lät Lycka vara ifred. Då passade min lilla fyrbenta vän på att gå tillbaka till mig. Där hon satte sig vid mina fötter.

Tiken glömde fort bort vad Lycka hade sagt och sökte snart upp henne igen. Men lite kom nog tiken ändå allt ihåg för hon tog det lite varligare denna gång och visade nästan övertydligt hur gärna hon ville leka med min lilla fyrbenta vän. Lycka var minst lika tydlig med att tala om att hon inte alls var det minsta leksugen. Men till det slog tiken helt dövörat till. Jag gick då emellan och tiken gick där ifrån.

Efter ett tag vågade Lycka lämna sin trygga plats vid mina fötter och gick på egna små upptäcktsfärder igen :-)

När den påstridiga och närgångna tiken återigen sökte upp Lycka, sa Lycka ännu en gång ifrån till tiken och hunden lät henne då vara ifred. Staxt efter det gick hunden och  dess ägare. Så om tiken skulle ha låtit Lycka vara, eller om det åter igen bara var för stunden, det förtäljer inte historien, men ändå
Det känns som att min lilla fyrbenta vän har vuxit till sig lite. Att hon börjar bli lite tryggare i sig själv :-)

Den här gången vågade hon stå på sig mer och säga ifrån på ett helt annat vis än vid tidigare tillfällen. När det inte fungerade riktigt som hon hade tänk, sprang hon inte bara därifrån, utan  sökte i s t upp mig

Något som i a f jag tycker är ett stort steg i helt rätt rikting :-)

 

 

 

Må så gott!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0