små framsteg

Visst visste jag att det kan vara svårt att få en hund att apportera. Men lite grann har jag börjat fundera över om det finnas någon skala på det där begreppet svårt. Typ lite svårt, medel svårt, svårt och näst intill omöjligt svårt.
Under en ganska lång tid har jag försökt få Lycka att förstå det här med apport. Vilket med en stor överdrift kan sägas gått sådär halvbra.
Så pass sådär halvbra att jag vid ett par tillfällen har varit väldigt nära att helt lägga ner projektet apport.
Men så en dag såg jag att Lycka helt plötsligt började bära runt på saker på ett sätt som hon inte gjort tidigare.
Om jag hade trott något annat så visade hon då att hon utan några problem visst kunde bära.  Det gällde alltså bara för mig att hitta på ett sätt att förklara leken så att hon förstod den, svårare än så var det inte! :-D
Lite nu och då har jag fortsatt att, i små, doser leka apportleken tillsammans med min lilla fyrbenta vän. En så där måttligt rolig lek enligt Lycka. Och det är ju just roliga jag vill att våra lekar ska vara!
Eftersom jag inte lyckas med att förklara det roliga i leken, och Lycka därför tycker att den är tråkig, tänkte jag åter igen lägga ner allt som hade med apport att göra. (Eller i a f lägga det på hyllan ett tag *L*)
Eftersom apporten inte skulle användas, kändes det lite onödigt att ha den framme, så jag tänkte lägga undan den. När jag stod där med apporten i handen kom Lycka fram till mig, med glittrande ögon och en liten svansviftning. Jag trodde egentligen inte att det var apporten som väckte hennes förväntning. Ändå satte jag mig ner på huk och räckte fram den åt henne. Fortfarande med en försiktigt förväntansfull svansviftning greppade hon apporten när jag bad henne ta den. Hon höll den säkert i en tiondels sekund, innan jag såg att det var hög tid att be henne släppa. En tiondel kanske inte är så mycket, men det är längre än den hundradel som jag på nåder fått henne att hålla i apporten förut!
Sakta, sakta och med små, små myrsteg har vi kanske, kanske så sakteliga långsamt, långsamt börjat röra oss framåt med apportleken :-)
 
 
 

Må så gott!

Kommentarer
Postat av: Anna

Åh vad roligt med framsteg :))

2010-11-02 @ 17:51:31
URL: http://jakiya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0